2023年3月27日月曜日

成功?

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成功 Z軸90度回転 



import bpy
import math

# 円柱の高さ
height = 1.0

# 円板を配置する位置
disk_locations = [
    (30.0, 0.0, 0.0),   
    (30.0, 0.0, 15.0),  
    (30.0, 0.0, -15.0),
    (30.0, -15.0, 0.0),
    (30.0, 15.0, 0.0)
]

# Z軸に回転するかどうかのフラグ
rotate_enabled = True

# 5つの円柱を生成する
for i, location in enumerate(disk_locations):
    # 円柱を生成する
    bpy.ops.mesh.primitive_cylinder_add(radius=15.0, depth=height, location=location)

    if rotate_enabled:
        # 円柱を回転する
        bpy.context.object.rotation_euler = (math.pi/2, 0, math.pi/2)

    # オブジェクト名を設定する
    bpy.context.object.name = f"Disk_{i+1}"





成功2? z と y



import bpy
import math

disk_locations = [
    (30.0, 0.0, 0.0),   
    (30.0, 0.0, 15.0),  
    (30.0, 0.0, -15.0),  
    (30.0, -15.0, 0.0), 
    (30.0, 15.0, 0.0)   
]

for i, loc in enumerate(disk_locations):
    # create cylinder
    bpy.ops.mesh.primitive_cylinder_add(
        vertices=32,
        radius=15.0,
        depth=2.0,
        location=loc
    )
    
    # rotate around z-axis by 90 degrees
    bpy.context.active_object.rotation_euler[2] = math.radians(90)
    
    # rotate around y-axis by 90 degrees
    bpy.context.active_object.rotation_euler[1] = math.radians(90)
    
    # rename object
    bpy.context.active_object.name = f"enban{i+1}"














# 円板を配置する位置と回転角度
disk_locations = [
    (30.0, 0.0, 0.0),   # 1つ目の円板はx=30に配置
    (0.0, 0.0, 30.0),   # 2つ目の円板はz=30に配置
    (0.0, -30.0, 0.0),  # 3つ目の円板はy=-30に配置
    (-30.0, 0.0, 0.0),  # 4つ目の円板はx=-30に配置
    (0.0, 0.0, -30.0)   # 5つ目の円板はz=-30に配置
]





 円板を配置する位置

    (30.0, 0.0, 0.0),   
    (30.0, 0.0, 15.0),  
  (30.0, 0.0, -15.0)  
    (30.0, -15.0, 0.0), 
     (30.0, 15.0, 0.0), 
  















以下を参考 同じに blender python 常にスクリプト全文を書いて



bpy.context.object.location[0] = -30.0  # X座標
bpy.context.object.location[1] = 0.0  # Y座標
bpy.context.object.location[2] = 15.0  # Z座標


bpy.context.object.location[0] = -30.0  # X座標
bpy.context.object.location[1] = 15.0  # Y座標
bpy.context.object.location[2] = 0.0  # Z座標




bpy.context.object.location[0] = -30.0  # X座標
bpy.context.object.location[1] = -15.0  # Y座標
bpy.context.object.location[2] = 0.0  # Z座標


bpy.context.object.location[0] = -30.0  # X座標
bpy.context.object.location[1] = 0.0  # Y座標
bpy.context.object.location[2] = -15.0  # Z座標





bpy.context.object.location[0] = 0.0  # X座標
bpy.context.object.location[1] = 0.0  # Y座標
bpy.context.object.location[2] = 0.0  # Z座標






5つの円板を書いて
5つの位置は 今書いた位置で

参考にしたスクリプトの位置は 見本だから無視して

スクリプト内の回転の指示は そのまま守って


5つの円板の オブジェクト名を連番で作って
冒頭に配置して



import bpy
import math

#円柱を作成する
bpy.ops.mesh.primitive_cylinder_add(radius=15, depth=0)

#作成されたオブジェクトを取得する
obj = bpy.context.object

#オブジェクトの位置を変更する
obj.location = (0, 0, 15)

#オブジェクトを選択状態にする
bpy.context.view_layer.objects.active = obj



import bpy
from math import radians


# 回転させる軸を選択する
zion_xyz = 'xana'


# オブジェクトに名前を付ける
bpy.context.object.name = "えんばん光時計"


# 円錐の位置を変更する
bpy.context.object.location[0] = -30.0  # X座標
bpy.context.object.location[1] = 0.0  # Y座標
bpy.context.object.location[2] = 0.0  # Z座標



if zion_xyz == 'xana':
    # 軸を中心に90度回転させる
    bpy.context.object.rotation_euler[0] = radians(0)
    bpy.context.object.rotation_euler[1] = radians(90)
    bpy.context.object.rotation_euler[2] = radians(0)
    # X軸方向に伸ばす
    bpy.context.object.scale[0] = 1
    bpy.context.object.scale[1] = 1
    bpy.context.object.scale[2] = 1
    
elif zion_xyz == 'yana':
    # 軸を中心に90度回転させる
    bpy.context.object.rotation_euler[0] = radians(90)
    bpy.context.object.rotation_euler[1] = radians(0)
    bpy.context.object.rotation_euler[2] = radians(0)
    # Y軸方向に伸ばす
    bpy.context.object.scale[0] = 1
    bpy.context.object.scale[1] = 1
    bpy.context.object.scale[2] = 1
    
elif zion_xyz == 'zana':
    # Z軸を中心に90度回転させる
    bpy.context.object.rotation_euler[0] = radians(0)
    bpy.context.object.rotation_euler[1] = radians(0)
    bpy.context.object.rotation_euler[2] = radians(0)
    # Z軸方向に伸ばす
    bpy.context.object.scale[0] = 1
    bpy.context.object.scale[1] = 1
    bpy.context.object.scale[2] = 1
    
else:
    print('Invalid rotation axis selected.')





# Set the speed multiplier
vvv_velocity = 0.01                         # 現在の速度調整




# Set start and end frames
start_frame = 1
end_frame = start_frame + 600

# Define the start and end positions
start_pos = (30.0, 0.0, 15.0)
end_pos = (-30.0, 0.0, 15.0)

# Calculate the distance between start_pos and end_pos
distance = abs(math.sqrt((end_pos[0]-start_pos[0])**2 + (end_pos[1]-start_pos[1])**2 + (end_pos[2]-start_pos[2])**2))



chousei = 1 / distance # 斜め進みと flame の関係?

# Calculate the velocity required to move the sphere at a constant speed
velocity = (end_frame - start_frame) * vvv_velocity * chousei





# Move the sphere and cylinder from start_pos to end_pos at a constant speed
for i in range(start_frame, end_frame + 1):
    bpy.context.scene.frame_set(i)
    bpy.context.object.location = tuple(s + (e-s)*((i-start_frame)*velocity/distance) for s,e in zip(start_pos, end_pos))
    bpy.context.object.keyframe_insert(data_path="location", index=-1)
    bpy.context.object.keyframe_insert(data_path="scale", index=-1)

# Stop the sphere and cylinder from moving after reaching the end position
bpy.context.scene.frame_set(end_frame)
bpy.context.object.keyframe_insert(data_path="location", index=-1)
bpy.context.object.keyframe_insert(data_path="scale", index=-1)

# Set the waiting period
wait_frames = 30
end_frame += wait_frames

# Set the current frame to the end_frame
current_frame = end_frame

# Keep the sphere and cylinder at the end position and repeat the animation
repeat_frames = end_frame + 200
while True:
    current_frame += 1
    
    # Insert a keyframe at the current frame for the sphere and cylinder's location and scale
    bpy.context.scene.frame_set(current_frame)
    bpy.context.object.location = end_pos
    bpy.context.object.keyframe_insert(data_path="location", index=-1)
    bpy.context.object.keyframe_insert(data_path="scale", index=-1)
    
    # Stop the loop if current_frame reaches repeat_frames
    if current_frame == repeat_frames:
        break




# Add a camera and set its position
cam_data = bpy.data.cameras.new('Camera')
cam_data.lens = 600.0  # set focal length to 50mm (zoomed in)
cam = bpy.data.objects.new('Camera', cam_data)
bpy.context.scene.collection.objects.link(cam)
cam.location = (0.0, -30.0, 0.0)

cam.name = "Cam_upper_えんばん光時計"


# Add a track constraint to the camera to follow the sphere
track_constraint = cam.constraints.new(type='TRACK_TO')
track_constraint.target = bpy.context.object
track_constraint.track_axis



# import bpy

# アクティブなシーンを取得する
scene = bpy.context.scene

# 開始フレームを1に設定する
scene.frame_start = 1

# 終了フレームを640に設定する
scene.frame_end = 640











bbb

連番 007 未来光円錐 過去光円錐 円周中心からの球体放出

aaa 参考 2023年3月26日日曜日 製作 002b 未来光円錐の方向 線路レールで https://ia2023sha.blogspot.com/2023/03/002b.html import bpy import math zion_co...